Rip Tea, bästavän

En solig dag i juli konfirmerade vi oss.
Dagen innan sov jag över hos henne och vi hjälptes åt att sätta papiljotter i varandras hår. Sen gjorde vi olika ansiktsmasker av honung och avokado, vi testade båda.
Allt för att vara fina inför den stora dagen som väntade. Vi lade oss tidigt men kunde inte riktigt somna.
Vi vaknade sedan tidigt dagen därpå rejält nervösa, och begav oss till kyrkan, i finklänningar och med fint uppsatt krulligt hår. Jag minns att Tea fick ett kors av sin mamma precis innan, som hon hade fått när hon konfirmerade sig.
Jag minns att jag blev ganska avundsjuk, för min mamma hade inte brytt sig om något sånt.
Senare upptäckte jag att min mamma inte ens hade kommit dit.
I kyrkans källare fick vi vänta i någon timme.
Sedan var det dax, min fina Tea, min annars så tuffa Tea var så nervös så att hon nästan började gråta.
Jag vet inte varför men det kändes som ett avslut. Och det blev det ju också.
Vi kände oss så stolta när vi stod där framme och tog emot biblar och psalmböcker.
Jag kände hennes varma hand i min helt plötsligt, och hon viskade till mig att hon aldrig skulle glömma det här, att det här ögonblicket alltid skulle finnas kvar hos oss.
Det slog oss aldrig att hon kanske inte skulle finnas kvar.
Men vad är alla ögonblick egentligen, när Tea inte finns kvar längre. Vad är alla minnen, nu när centrumet i minnena är borta. Det är allt. Det är allt jag har kvar.
Allt jag har kvar som bevis för att hon har funnits är hårborstar med hennes ljusa hårstrån kvar. Läppsyl formade efter hennes läppar, skrivböcker med hennes skrift i, och tidningar hon har vikt hundöron på.
Egentligen bara materiella saker, som egentligen inte alls var hon. Hon var mycket mer än sitt yttre, hon var mycket mer än vad alla trodde, framför allt var hon alltid mycket mer än vad jag någonsin var.
Och någonsin kommer att bli.
Det borde ha varit jag som försvann istället för henne. Det hade varit bättre. För alla.
itsablogglife


Kommentarer
Postat av: Emil K

Det hae inte varit bättre alls. Therése var en underbar människa, men det är fan du med!Du bryr dig fortfarande om alla, trorts allt du går genom nu. Det är förjävligtatt vi förlitar oss på dig, men du är stark Malin, det är inte bara ett yttre du visar eller ett spel, du ÄR stark, och den enda som inte vet om det är du själv. Therése tyckte också det. Kommer du inte ihåg vad prästen sa på begravningen? Att han hade pratat med T när ni konfirmerade er, och att hon hade sagt att du var den starkaste hon visste,att hon beundrade dig.
Hon sa inte det utan en anledning. Hon menade det verkligen. Och jag med. du är stark, Malin.
/En som tror på dig, Emil från klassen

2007-11-25 @ 17:07:51
Postat av: Jenny

Men lilla Malin-gumman! Säg inte så, att det hade varit bättre. Absolut inte!! Det är aldrig "bättre" att någon annan dör istället för någon! Jag kan inte förstå hur himla ont det gör, och hur saknaden känns.. Men.. Näe, helt enkelt! Näe! Tro aldrig att det hade varit bättre! Då hade ju å andra sidan hon haft detta helvete du går igenom, även om absolut INGEN förtjänar att gå igenom det! Usch, så svårt att skriva något och försöka "hjälpa" när man inte varit i samma sits.. Men eftersom jag ryser varje gång jag läser dina inlägg och känner hur magen drar ihop sig, känslan av att vara så ledsen.. Jag kan förstå känslan, men ändå inte. Det är så fruktansvärt och det är så orättvist, men aldrig aldrig får du tro att det hade varit "bättre" om det hänt dig.. Kämpa på Malin!! KRAMAR Jenny

2007-11-26 @ 00:49:32
URL: http://jennyandthecity.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0